Waarom payroll als ik prettig samenwerk met een uitzendbureau?
U werkt al jaren prettig samen met een uitzendbureau en dat bevalt u goed. Waarom zou u dan met een payroll bedrijf gaan samenwerken?
Om deze vraag te kunnen beantwoorden is het goed om eerst het verschil uit te leggen tussen een uitzendbureau en een payroll bedrijf. Een (gedeeltelijke) overstap is vervolgens zo gemaakt.
Verschil in samenwerking
Het grote verschil tussen een payroll bedrijf en een uitzendbureau zit in de werving en selectie van uw nieuwe medewerkers. Een uitzendbureau zoekt een aantal kandidaten voor u wanneer uw bedrijf een vacature heeft. Zij doen de voorselectie en stellen een aantal kandidaten aan u voor. U voert gesprekken en maakt een keuze of u met één van de kandidaten aan de slag gaat. Het uitzendbureau wordt de werkgever van uw medewerker.
Een payroll bedrijf zoekt geen nieuwe medewerker voor u, dat doet u zelf. Een payroll bedrijf wordt vaak pas benaderd om te gaan samenwerk als de medewerker gevonden is. Het payroll bedrijf wordt de werkgever van de medewerker. Op onze pagina voor bedrijven leest u meer over de inhoud van dit werkgeverschap van het payroll bedrijf.
Omdat u zelf de werving en selectie voor uw rekening neemt zijn de kosten voor payrolling een stuk lager dan de inleen via een uitzendbureau. Wanneer u zelf de medewerkers in dienst neemt moet u zelf de salarisadministratie verzorgen. Dit is dus niet het geval bij payrolling of uitzenden.
Overstap
De meeste uitzendbureaus hebben in hun algemene voorwaarden staan dat u een medewerker die via hen geworven is en bij u werkt na 1040 gewerkte uren overgenomen mag worden. Dat is een moment om over te stappen als u ook lagere kosten voor de medewerker wilt hebben via payrolling. De medewerker neemt het opgebouwde werkverleden mee naar het payroll bedrijf. De medewerker krijgt zijn eventueel openstaande reservering uitbetaald voor het vakantiegeld en vakantiedagen.
Bij Payrollplaats hebben we ons werkproces volledig gedigitaliseerd en is een overstap snel gerealiseerd. Wij geven u graag meer informatie over onze werkwijze en de kosten daarvan. Vraag daarom vrijblijvend een offerte op of neem contact met ons op via onze contactpagina.
Andere veelgestelde vragen werkgevers
- Gaat contractverlenging van een medewerker automatisch?
- Hoe weet ik dat jullie aan de betalingsverplichting van de Belastingdienst voldoen?
- Hoe kan ik een medewerker aanmelden voor payroll?
- Hoe werkt payroll als mijn medewerker ziek is?
- Waarom kies ik voor Payrollplaats?