Iedere onderneming begint met een idee. Dat idee wordt doorgaans een plan en een plan gaat over in actie. U wilt overgaan tot actie en een eigen uitzendbureau starten…
In een recent rapport van het UWV wordt beschreven wat traditionele beroepsgroepen zijn binnen de uitzendbranche en hoeveel mensen daarin werken. Dit zijn mensen die werkzaam zijn in industrie, vervoer, horeca en de bouw (BRON: Werk.nl 2015). In deze traditionele beroepsgroepen zijn de grotere partijen ‘gespecialiseerd’. Met grotere partijen bedoelen we onder andere Randstad, Tempo-Team en Adecco. Zij hebben veel slagkracht in mensen en middelen en bedienen de grotere bedrijven, instanties en overheden die vaak mantelovereenkomsten sluiten met enkele partijen voor de werving en selectie van deze beroepsgroepen. Dit is voor u als starter in de flexbranche nog een brug te ver.
Onder de 80 grootste uitzendbureaus en flexspecialisten zitten een aantal uitzendbureaus die zich gespecialiseerd hebben in een sector, regio of vakgebied. De specialisten zijn in 2014 de snelst groeiende partijen buiten de gevestigde orde. Ook in 2015 zijn de specialisten sterk gegroeid in omzet, zoals valt te lezen in de omzetmonitor op flexmarkt.nl. De Rabobank heeft over deze specialisatie in een trendvisie geschreven. Hierin stelt men: “Het is voor uitzendorganisaties daarom essentieel om zich te onderscheiden van hun concurrenten”.
Succesvol starten?
Wilt u (vanaf het begin) succesvol zijn als kleine en onbekende speler op de markt? Maak het uzelf niet te moeilijk en kies een niche branche of één beroepscategorie waarin u goed bent of wilt worden. U bent de specialist op dat vakgebied en u kan uw bureau zo profileren in deze markt. Op deze manier is het veel makkelijker om de taal van de klant en de kandidaat te spreken en ze aan elkaar te matchen. In de promotie uitingen, zoals website, visitekaartjes et cetera kunt u dan ook makkelijker opvallen en uzelf profileren. Hierdoor krijgt u sneller aansluiting bij uw markt en wordt u sneller gevraagd om een vacature in te vullen met een geschikte kandidaat dan de grote partijen die allerlei beroepsgroepen bemiddelen.
Lees meer informatie over het starten van uw uitzendbureau op de pagina: Uitzendbureau starten