Ondernemers willen niet ‘vast’ zitten aan werknemers en willen met de markt meebewegen. Ondernemers willen flexibiliteit. Dat is één van de basisprincipes van een uitzendbureau.
De flexibiliteit van de Nederlandse arbeidsmarkt neemt steeds verder toe, aldus diverse onderzoeken van het CBS. Ook het UWV heeft in 2015 een rapport geschreven over de uitzendbranche en concludeert een enorme toename van arbeidsbemiddelaars, tot ruim 12.000 in 2015. (BRON: Werk.nl 2015)
De wikipedia definitie van een uitzendbureau: “Een uitzendbureau is een intermediair bedrijf op de arbeidsmarkt. Het bemiddelt tussen mensen die (tijdelijk) werk zoeken (de uitzendkracht) en bedrijven die (tijdelijk) mensen nodig hebben (de inlener)”.
Een uitzendbureau heeft twee soorten klanten: bedrijven (inleners) én werknemers (uitzendkrachten/flexwerkers). Uitzendbureaus matchen kandidaten op de vacatures van de bedrijven en helpen zo werkzoekenden aan werk en bedrijven aan personeel. Als de match succesvol is, dan is de werkzoekende een uitzendkracht geworden en start de verloning en begeleiding van de uitzendkracht.
Twee belangrijke aspecten bij het opzetten en uitvoeren van een uitzendbureau zijn de kwaliteit van het matchen en de vereiste vakkennis die ervoor zorgen dat u als intermediair het verschil kan maken.
Matchen
Het matchen van een kandidaat voor een bedrijf lijkt wellicht simpel, maar valt in de praktijk niet mee. Als intercedent moet u goed weten wat uw inlener aan vaardigheden en persoonlijkheid van de kandidaat wil.
Dit betekent dat u bij een kandidaat goed moet kunnen inschatten of de kandidaat deze vaardigheden en persoonlijkheid heeft. Dat matchen is een kwestie van ervaring opdoen. Het vraagt van de intercedent een goed luisterend vermogen, een hoge mate van sociale invoelendheid en uiteraard commercieel talent. Met deze eigenschappen kunt u een kandidaat op waarde schatten en kunt u de kandidaat op de juiste manier presenteren bij het bedrijf.
Kennis
Het is voor ondernemers prettig een HR-expert te hebben bij wie ze terecht kunnen voor vragen. Helemaal nu de arbeidswetgeving steeds complexer wordt. Helaas is een eigen HR-specialist niet voor ieder bedrijf weggelegd. Gelukkig is de kennis veelal wel laagdrempelig te vinden in de uitzend- en payrollbranche, bij intercedenten en consultants.
De twee meest gestelde vragen van inleners zijn:
- Wat kost een uitzendkracht?
- Wanneer krijgt de uitzendkracht zijn geld uitbetaald?
Andere vragen van inleners gaan vaak over flexibiliteit en de toe te passen cao. Flexwerkers hebben regelmatig vragen over vakantiegeld- en dagen en hun overige arbeidsvoorwaarden. Zoals u leest, intermediair zijn is een vak!