U wilt een uitzendbureau beginnen. Dan ontstaan vragen als: Hoe ga ik mijn uitzendbureau vorm geven? Wat wil ik zelf doen en wat wil ik uitbesteden? Er zijn drie vormen van uw bedrijfsvoering bij het starten van een eigen uitzendbureau.
Franchisen
Er zijn in Nederland diverse franchise formules actief in uitzendland. De franchisegever investeert in uw bureau door zijn naam eraan te geven, collectief inkoop te doen van bepaalde zaken en uiteraard zijn kennis met u te delen. De franchisegever is de juridisch werkgever van uw flexwerkers en verzorgt in bepaalde gevallen het debiteurenbeheer voor u. Afhankelijk van de franchisegever is het dienstenpakket uitgebreider dan bij de ander. Twee grote formules zijn Olympia en In Person.
U sluit (vaak) voor minimaal vijf jaar een overeenkomst met de franchisegever. Meestal betaalt u instapgeld om franchisenemer te worden. Bedragen van € 10.000,- zijn hierbij geen uitzondering. Bij de meeste formules mag u uw opgebouwde klantenbestand niet meenemen als u stopt met de formule.
Soms kan het ook zo zijn dat de franchiseformule landelijke klanten heeft die u mag gaan bedienen. U heeft dan een mooie start van uw uitzendbureau, omdat u direct bezig kan met het voorzien van vacatures. Het nadeel is dat u geen invloed hebt op de gemaakte tariefafspraken en andere leveringsvoorwaarden die de franchisegever heeft gemaakt met de betreffende inlener.
Bij een franchiseformule deelt u in de kosten én de winst. Het is verstandig om vooraf enkele berekeningen te maken hoeveel u over houdt aan een aantal fictieve plaatsingen voordat u instapt.
Als franchisenemer bent u gebonden aan de algemene voorwaarden die een franchisegever heeft en kunt u zich niet profileren op internet met een eigen website. Het voordeel is dat u die voorwaarden niet meer op hoeft te stellen en dat u ervan uit kan gaan dat het voorwaarden zijn waarmee u juridisch een goed verhaal hebt in geval van een geschil met de flexwerker of klant.
Het voordeel van een bestaande website van de franchisegever is dat de vindbaarheid in Google vaak al goed op orde is.
Dit is een korte beschrijving van wat een franchisegever u kan bieden, met enkele voor- en nadelen benoemd. Weet dat u zich bindt aan een naam en organisatie met een bepaalde cultuur en uitingen. Uw klanten zien uw uitzendbureau als een vestiging van die formule met alle bijbehorende positieve en negatieve aspecten.
Backoffice uitbesteden
Een uitzendbureau kan ook zijn backoffice uitbesteden aan een gespecialiseerde partij. U hebt dan de volledige regie in handen, u bent het gezicht naar de inleners en de flexwerkers en zorgt zelf voor het werven van flexwerkers en het binnenhalen van vacatures. De backoffice partner verzorgt de loonadministratie conform het uitzendcontract, is de juridisch werkgever en doet het debiteurenbeheer. Doorgaans kunt u bij uw backoffice partij terecht voor kennis over wet- en regelgeving.
Enkele van deze aanbieders rekenen, in tegenstelling tot de franchise formules, geen instap- of opzeg kosten en kennen geen minimale verplichting van enkele jaren uitbesteding. Wel moet u zich houden aan het concept en de manier van werken bij het backoffice bedrijf. Vaak zijn de administratieve processen vastgelegd.
Bij een backoffice dienstverlener dient u zich te houden aan de algemene voorwaarden die deze dienstverlener heeft. Als u een geschil heeft met een inlener of flexwerker kunt u terugvallen op die algemene voorwaarden. Het is verstandig om naast die voorwaarden ook zelf voorwaarden op te stellen die aansluiten op die van de backoffice dienstverlener. Doorgaans communiceert het backoffice bedrijf dat in uw naam de backoffice voert en ziet u uw eigen logo boven alle communicatie staan. Zo houden u en uw klanten ook op die manier gevoel met elkaar. Het is verstandig om met het backoffice bedrijf af te spreken wie voor welke communicatie verantwoordelijk is.
Met de backoffice dienstverlener spreekt u een kostprijs af en daaroverheen kunt u uw eigen marge bepalen. Eens per bepaalde periode krijgt u bij de meeste payrollbedrijven een overzicht van de marge/winst. U loopt weinig risico’s, omdat u het debiteurenbeheer en het juridisch werkgeverschap uit handen hebt gegeven, net zoals bij de franchiseformule.
De meeste backoffice dienstverleners bieden geen mogelijkheden om u te helpen met uw online presentatie, Payrollplaats is hier een uitzondering op, want ons zusterbedrijf Flexsoftware kan u helpen met een een goede website voor uw uitzendbureau. U bent zelf verantwoordelijk voor het (laten) maken van een website en uw online vindbaarheid is in het begin erg laag. U moet het hebben van uw eigen inspanningen met mond-tot-mond reclame of aanvullende reclame-uitingen inzake de naamsbekendheid van uw eigen uitzendbureau.
Zelfstandig
U kunt er ook voor kiezen om uw gehele bedrijfsvoering in eigen beheer te doen en zich niet aan te sluiten bij een franchiseformule of uw backoffice uit te besteden. Een aantal zaken die u dan moet regelen komen in de volgende hoofdstukken aan de orde.
U hebt alle vrijheid om keuzes te maken over leveringsvoorwaarden, software, tariefstelling en dergelijke. Deze vrijheid gaat niet op als het gaat om de cao. Al deze werkzaamheden kosten u veel tijd, tijd die u niet kan besteden aan het maken van de juiste match of commerciële activiteiten. Houdt u ook rekening met het feit dat het kapitaalintensief is wanneer u zelf de uit te betalen lonen moet voorfinancieren. Want de lonen, maar ook de loonheffing, de BTW et cetera, worden eerder uitbetaald en afgedragen dan dat u uw facturen betaald krijgt. Om te starten met een eigen uitzendbureau waarbij u de verloning zelf wilt regelen, is het belangrijk dat u kapitaalkrachtig bent.