LinkedIn is verreweg het belangrijkste wervingskanaal voor recruiters. Op ruime afstand volgt referral recruitment (werven-via-medewerkers). Met name jobboards vinden werving- en selectieprofessionals minder belangrijk, in vergelijking met vorig jaar.
Dit blijkt uit de tweede editie van Stand van Werven waarin Intelligence Group in opdracht van de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie wervingskanalen van 2015 in kaart heeft gebracht door 255 Nederlandse wervingsprofessionals te ondervragen.
Netwerk effectiever
Dit jaar noemt 80% van de respondenten LinkedIn als belangrijkste wervingskanaal. Ook als het gaat om (gepercipieerde) effectiviteit scoort de sociale netwerksite het hoogst. Het groeit daarin tussen 2014 en 2015 met 33%, dus recruiters vinden het netwerk ook steeds effectiever om goede mensen te werven. Gemiddeld 1 op de 5 vacatures vullen werkgevers in door LinkedIn te gebruiken. Daarmee verdringt LinkedIn, dat zowel een jobboard, als CV database, talentpool, recruitmentsysteem (ATS) én sourcingsinstrument is, andere wervingskanalen.
Comeback referral recruitment
Referral recruitment en sociale media maken de top drie van belangrijke wervingskanalen van 2015 compleet. Zowel referral recruitment als sociale media zijn in belang toegenomen sinds 2014. De comeback van referral recruitment heeft waarschijnlijk te maken met een toename van vacatures bij werkgevers in het algemeen en de toenemende schaarste bij moeilijk invulbare vacatures in het bijzonder. In dit soort situaties (her)activeren werkgevers sneller het referralprogramma, waarbij hun eigen medewerkers worden ingezet om nieuwe collega’s te werven.
Imagoprobleem Jobboards
Tussen 2014 en 2015 hebben de jobboards veel terrein verloren als belangrijk wervingskanaal. Ze zijn gezakt naar plek zeven, terwijl jobboards qua effectiviteit nog op een vierde plek staan. Het sentiment is niet positief voor jobboards, terwijl tegelijkertijd werkgevers niet zonder kunnen, omdat ze als wervingskanaal nog steeds zeer effectief zijn. Dat werkgevers niet zonder jobboards kunnen, blijkt ook uit het feit dat job aggregators, Google, social media en LinkedIn vaak als (verkapte) jobboards gebruikt worden en groeien in belang en effectiviteit. Er zit dus duidelijk een gat tussen belang, effectiviteit en gedrag, wat duidt op een imagoprobleem.
Bron: Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie, flexmarkt.nl